Відбувся методичний семінар, організований кафедрою банківської справи
Протягом 13 квітня 2012 року відбувся методичний семінар, організований кафедрою банківської справи на тему: «Зміст та методика викладання дисципліни «Гроші та кредит».
Із ґрунтовними доповідями відповідно до теми семінару виступили провідні спеціалісти кафедри банківської справи: к.е.н., доц. О.Л. Малахова, к.е.н., доц. Г.Р. Балянт та к.і.н., доц. Г.М. Марковецька.
Зокрема, к.е.н., доц. О.Л. Малахова у своїй доповіді відзначила, що метою викладання дисципліни "Гроші та кредит" є формування в майбутніх спеціалістів системи базових, фундаментальних знань з теорії грошей, кредиту і банківської справи, особливостей функціонування грошового ринку і кредитних інститутів країни, а відтак і реалізації практичних засад монетарного регулювання економіки і ведення банківського бізнесу в умовах розвинених ринкових відносин. Доповідачем було закцентовано увагу на тому, що зазначений курс органічно поєднаний із циклом фундаментальних і професійно-орієнтованих дисциплін, до числа яких віднесені: «Політекономія», «Макроекономіка», «Історія економічних вчень», «Міжнародна економіка» та ряд інших. Відзначено, що головним завданням дисципліни «Гроші та кредит» є надання майбутнім фахівцям з економіки сукупності знань щодо сутності, функцій та ролі грошей і кредиту в ринковій економіці, закономірностей і специфіки організації грошового ринку та теоретико-методологічної бази державної монетарної політики, структури та практичних засад функціонування грошової системи, основ побудови кредитної системи та операцій центрального і комерційних банків.
К.е.н., доц. Г.Р. Балянт у своєму виступі відмітила, що дисципліні «Гроші та кредит» належить важлива роль у формуванні в майбутніх спеціалістів системи базових знань з теорії банківської справи та особливостей функціонування грошового ринку і кредитних інститутів країни, що зумовлює важливе місце курсу у загальній системі підготовки бакалаврів з економіки, підприємництва та менеджменту, закладає теоретичні основи для вивчення циклу професійно-орієнтованих дисциплін за фаховим спрямуванням із кожної економічної спеціальності. Також проаналізувала зміст тем дисципліни, які містяться у Галузевих стандартах вищої освіти МОНМСУ, згідно з якими усі теми курсу згруповані у три блоки, а саме: блок «Гроші», блок «Кредит» та блок «Банки».
У ході свого виступу к.і.н., доц. Г.М. Марковецька провела порівняльний аналіз змісту дисциплін «Політекономія», «Макроекономіка», «Історія економічних вчень», «Міжнародна економіка» та змісту курсу «Гроші та кредит» з метою усунення дублювання окремих тем. Відмічено доцільність виокремлення питання історичних аспектів появи грошей у тему «Сутність і функції грошей», а також у тему «Кредитні системи» додати питання щодо особливостей розвитку банківництва в Україні починаючи з давніх часів до сучасності. Запропоновано тему «Інфляція і грошові реформи» розділити на дві складові, а саме: «Інфляція» та «Грошові реформи та їх інструменти». Зауважено, що у темі «Міжнародні грошово-кредитні системи» необхідно розглядати наступні питання: гроші та валюта; євро-колективна і світова валюта; доларизація економіки; міжнародні грошово-кредитні установи та їх співпраця з Україною; закономірності, особливості та проблеми розвитку грошей і кредиту в умовах глобалізації.
Заслухавши представлені доповіді, провідні спеціалісти кафедри взяли активну участь в обговоренні проблемних і дискусійних питань щодо заданої тематики методичного семінару.
Так, к.е.н., доцент О.Л. Малахова зауважила необхідність більш ґрунтовного вивчення теми «Сутність і функції кредиту», у тому числі питання щодо необхідності кредиту, загальних передумов та економічних чинників формування кредитних відносин, єдності кредиту з іншими економічними категоріями та відмінностей між ними, принципів кредитування, тощо, а також у зазначеній темі варто розглянути питання щодо теоретичних аспектів формування процента, оскільки він безпосередньо пов’язаний із процесом кредитування. З метою уникнення дублювання теоретичного матеріалу, запропоновано не виносити на окремий розгляд тему «Грошовий ринок».
Про об’ємність теми «Кредитні системи» зазначив к.е.н., доцент Б.П. Адамик та розкрив основні аргументи щодо доцільності її поділу на дві складові: «Банківська система» та «Парабанківська система». А також зауважив про необхідність розкриття сутності понять «попит» та «пропозиція» перед питаннями, що стосуються течій монетаризму та кейнсіанства з метою кращого розуміння студентами теоретичного матеріалу. К.е.н., доцент Б.П. Адамик вказав на доцільність розгляду процесів інфляції та грошових реформ у одній темі, оскільки після виникнення інфляційних явищ у економіці країни необхідним є своєчасне застосування методів для регулювання грошової сфери з метою забезпечення стабільного розвитку банківської системи.
К.е.н., доцент Н.Д. Гандзола відзначила, що походження і сутність поняття процента необхідно розглядати у теоретичних засадах кредиту, оскільки вони нерозривно пов’язані між собою. Підкреслено, що у тему «Кредитні системи» потрібно включити наступні питання: походження, суть і функції банків; комерційні банківські установи як основа кредитної системи; банківська система України. Що ж стосується центрального банку та його функцій, то необхідно винести зазначені питання окремою темою курсу.
К.е.н., доцент Г.Р. Балянт запропонувала, щоб кінцевою темою у програмі курсу «Гроші та кредит» розглядалась тема «Валютний ринок», куди повинні бути включенні питання поняття міжнародної валютної системи, її еволюції та організації міжнародних розрахунків.
Підсумовуючи результати методичного семінару, к.е.н., доцент Г.Р. Балянт відзначила важливу роль курсу «Гроші та кредит» у набутті студентами знань у питаннях теорії грошового обігу, кредиту та банківської справи, світового та вітчизняного досвіду ведення банківського бізнесу, а також сучасного стану організації грошово-кредитних відносин.