Методичний семінар «Організація та керівництво практичною підготовкою фахівців з банківської справи»
Протягом 26 жовтня 2012 року відбувся методичний семінар, організований кафедрою банківської справи на тему: «Організація та керівництво практичною підготовкою фахівців з банківської справи».
Актуальність проведеного методичного семінару обумовлюється завданням вищої школи, що, окрім забезпечення відповідної теоретичної бази, повинна сприяти формуванню в молодих людей навиків та досвіду, які забезпечать їх професійну підготовку та сприятимуть вихованню висококваліфікованих й конкурентоспроможних спеціалістів на ринку банківських послуг. Оскільки традиційні підходи є малоефективними під час підготовки спеціалістів банківської справи через те, що, крім оволодіння відповідною системою знань, банківський працівник повинен бути активним, вміти аналізувати соціально-економічну інформацію, вести оперативну й фінансову документацію, знаходити нестандартні рішення у реалізації поставлених завдань, ризикувати і планувати досягнення цілей, то названі професійні навички мають бути відображені у програмах навчальних тренінгів.
Змістовні та цікаві доповіді щодо оптимізації та вдосконалення рівня практичної підготовки фахівців з банківської справи запропонували викладачі кафедри В.Я.Рудан та Л.О.Матлага.
Зокрема, викладач Л.О.Матлага виступала із доповіддю на тему: «Тренінг як ефективний метод практичної підготовки фахівців з банківської справи», в якій визначила основні проблеми молодих спеціалістів на початку їх професійної діяльності, головною з яких є несформованість навичок корпоративної взаємодії та роботи з клієнтами. Вирішення даної проблеми можливо забезпечити у вищому навчальному закладі, зокрема, під час проходження тренінгів, виробничої практики та переддипломного стажування студентів. Відповідно до поставленого завдання, доповідач визначила ряд взаємопов’язаних етапів, реалізація яких сприятиме професійній підготовці майбутнього фахівця банківської справи протягом навчання у ВНЗ: I етап - розвиток початкового інтересу до певного виду діяльності, забезпечується за допомогою бесід, дискусій, аналізу конкретних ситуацій; II етап - формування позитивних професійних ціннісних орієнтирів, що реалізується через систему активних методів навчання - економічних ігор із спеціальності; III етап - активне формування професійних умінь, необхідних для практичної діяльності – здійснюється через розроблення та реалізацію навчальних проектів у змодельованих та реальних умовах (тренінги). Викладач Л.О.Матлага розкрила зміст і значення тренінгів в ефективному забезпеченні навчального процесу, а також проаналізувала переваги та недоліки індивідуальних та групових тренінгів, в результаті чого дійшла висновку щодо більшої ефективності саме групових тренінгів, адже завдяки активній участі всіх членів групи та кожного студента зокрема, краще засвоюються теоретичні знання у їх безпосередньому відпрацюванні на практиці.
Викладач В.Я.Рудан в доповіді «Практична підготовка студентів як основа формування особистості фахівця високої кваліфікації» вказав на те, що метою практики є оволодіння студентами сучасними методами, формами, засобами майбутньої професійної діяльності, формування в них професійних умінь і навичок. Доповідач проаналізував вимоги банківських установ до претендентів на роботу (вища освіта, досвід роботи, знання основних банківських операцій, ПК та базових банківських програм, нормативних актів НБУ та законів України, комунікабельність та відповідальність), відмітивши, що під час навчального процесу із вказаного переліку, не можливо забезпечити лише вимогу щодо досвіду роботи. Викладач В.Я.Рудан відзначив, що маючи належну теоретичну базу, одержану під час навчання, керівники бази практики мали б забезпечити освоєння студентами практичних навиків, проте в банках не приділяють належної уваги підготовці студентів, що перешкоджає вихованню висококваліфікованого фахівця банківської справи. Доповідачем було закцентовано увагу на необхідності та перевагах використання в навчальному процесі занять із програмою АБД Б2, що імітує операційний день банку та дозволяє на практиці перевірити засвоєння студентами теоретичного матеріалу. Суттєвою перешкодою для майбутніх банкірів є також невміння правильно спілкуватись, що виступає важливим елементом в роботі банківського працівника, саме тому необхідні тренінги, що будуть спрямовані на роботу із клієнтами та на продаж банківських продуктів. Відтак, як підсумок доповіді, викладач В.Я.Рудан запропонував наступні способи проведення тренінгу: 1) дискусії і обговорення підходів до обслуговування клієнтів банку; 2) аналіз окремих випадків з реальної практики спілкування з клієнтами різних банків; 3) проведення рольових ігор, що дозволяє моделювати різні обставини зустрічей з клієнтами. Використання цих методів дозволить студентам оволодіти вмінням вести переговори з клієнтами, визначати потреби клієнта в банківських продуктах та продавати їх. Також доповідач відзначив доцільність в запрошенні банківських працівників на практичні заняття з окремих дисциплін з метою моделювання роботи «банк-клієнт», що суттєво підвищить практичні навики та розуміння студентами основ банківської діяльності.
Підсумком доповіді було представлення відео-ролика, що відображав корпоративну культуру поведінки банківського працівника у відповідях на запитання клієнтів як приклад використання таких методів на практичних заняттях із студентами.
Після закінчення виступів, викладачі кафедри взяли участь у вирішенні дискусійних та проблемних питань із забезпечення належної практичної підготовки студентів. Так, к.е.н, доцент Б.П. Адамик наголосив на труднощах, що виникають у студентів під час проходження практики в банківських установах, зазначив її неефективність та незацікавленість працівників банку в належному її проведенні. Більше того, базою практики для студентів у зв’язку із зменшенням та скороченням структурних підрозділів (філій, центральних підрозділів), виступають здебільшого відділення, в яких неможливо ознайомитись із функціонуванням ряду відділів банку (наприклад, бухгалтерією). Саме тому, виходом із ситуації, що склалась, є підвищення якості підготовки студентів в межах навчального процесу, зокрема через всебічне та комплексне використання в навчальному процесі програмного комплексу Б2.
Викладач В.Я Рудан вказав на те, що для більш ефективної підготовки студентів в банку та з метою підвищення відповідальності банківських працівників за якісне забезпечення практичного їх навчання, доцільно на законодавчому рівні передбачити штрафи для тих комерційних банків, що не здійснюють належного керівництва практикою. Також викладачем було запропоновано проводити рольові ігри та використовувати ситуаційні завдання на практичних заняттях, що зможуть інтерпретувати теоретичні знання, набуті під час навчання, в практичну діяльність.
К.е.н., доцент Я.І.Чайковський доповнив, що з метою розвитку комунікативних здібностей студентів, доцільно, в межах відповідних тем профільних предметів, забезпечити розробку ділових та рольових ігор.
Викладач Л.М. Прийдун зазначила, що для вдосконалення рівня практичної підготовки студентів, варто доповнити КПІЗ завданнями, що б містили як задачі, пов’язані з використанням програмного комплексу Б2, так і ситуаційні завдання, спрямовані на аналіз студентами діяльності банківських установ, їх звітних документів, пріоритетних напрямів функціонування та цільової аудиторії, ефективності розроблених банківських продуктів. На практичних заняттях студентам варто запропонувати навчальні кейси, виконання яких дозволили б їм набути навичок з продажу окремих банківських продуктів (кредитів, депозитів, платіжних карток тощо) хоча б в межах тренінгової групи.
К.е.н., доцент Ю.М.Галіцейська зауважила, що тренінгові програми для студентів доцільно розробляти на основі тих, які використовуються для банківських працівників. Також відмітила, що для підготовки ситуаційних завдань варто залучати банкірів в зв’язку з тим, що у викладачів недостатньо практичного досвіду.
Підсумовуючи результати проведеного методичного семінару, к.е.н., доцент Я.І.Чайковський відзначив необхідність максимального використання можливостей програмного забезпечення, ділових та рольових ігор, ситуаційних завдань (кейсів) в навчальному процесі задля забезпечення комплексної практичної підготовки фахівців з банківської справи.