Відбулися Перші Міжнародні наукові релігійні читання «Церква та соціальні комунікації в сучасному глобалізованому світі» на соціально-гуманітарному факультеті ЗУНУ
Стрімкий розвиток сучасних інформаційних технологій стає візитівкою ХХІ століття. Завдяки технічному розвитку світ щоразу «зменшується»: відстані скорочуються, комунікатори стають ближчими, а комунікація в цифровому форматі стає до певної міри формувальним чинником сучасної культури і невіддільним елементом людської екзистенції. Попри те, жодні технологічні можливості не змінять сакрального виміру людини. Сьогодні в українському суспільстві значно зріс інтерес до релігії як суспільного феномену, знімаються ті штучні перепони, які відокремлюють віруючу людину від релігійних цінностей, розширюються пізнавальні можливості як окремої людини, так і релігійної спільноти загалом, відбувається новітнє формування ціннісних засад буття соціуму. Враховуючи зазначені тенденції, за активного сприяння ректора Західноукраїнського національного університету професора Андрія Крисоватого, на соціально-гуманітарному факультеті анонсовано відкриття нової освітньої програми «Соціальна теологія» і вже 18 грудня 2020 р. із використанням онлайн-платформи Zoom розпочався цикл Міжнародних наукових релігійних читань «Церква та соціальні комунікації в сучасному глобалізованому світі».
Неординарність наукового форуму, який об’єднав науковців, священнослужителів, адміністративних осіб християнських освітніх закладів, духовних наставників з України, Словаччини, Італії та Польщі, гармонійне поєднання класичної академічної та теологічної науки із практико-орієнтованими психолого-соціологічними дослідженнями актуальних проблем сьогодення, цікаві дискусії, обмін міжнародним досвідом дозволяє стверджувати, що даний захід став тим актуальним майданчиком оперативного діалогу, якого так потребує наше суспільство. Співорганізатором першої сесії Міжнародних релігійних читань був теологічний факультет Католицького університету в Ружомбероку (Словаччина). Така співпраця двох закладів - українського класичного та університету Міжнародної федерації католицьких університетів виявилась дуже плідною, адже обидва заклади дотримуються принципів відкритого діалогу в дусі академічних традицій та відданості християнських цінностей.
Щирі теплі привітання учасникам від декана соціально-гуманітарного факультету ЗУНУ, доктора історичних наук, професора Оксани Гомотюк та її глибока аналітична розвідка витоків традицій української духовності, котрі завжди були тісно пов’язані з релігією показали, що релігія й церква в сучасній Україні є не лише важливими духовнотворчими факторами, а й вагомими чинниками суспільного життя. А щонайважливіше – присутні могли відчути той дух толерантності, поваги до людської гідності, який панує в стінах соціально-гуманітарного факультету ЗУНУ.
Високий рівень наукових викладів був ключовим фактором у роботі всіх п’яти дискусійних панелей. Присутні одержали вагомі і цікаві відомості з останніх досліджень стосовно релігійної комунікації в сучасному інформаційному суспільстві (особливо хотілося б відмітити виступ ректора теологічного факультету Католицького університету в Ружомбероку Петра Майди). Багато уваги було приділено важливій темі впливу сакрального мистецтва на формування християнських цінностей (виступи професора Католицького університету Амантіус Акімяк (Словаччина), директора філії Вармінсько-Мазурського університету в Ельку (Польща) доктора права Яцека Мрозека, професора Вармінсько-Мазурського університету (Ольштин, Польща) пана Мечислава Розанського). Роль Інтернету у місійно-пропагандистській діяльності Церкви та особливості впливу соціальних медіа на людську свідомість ґрунтовно висвітлив заступник декана теологічного факультету Католицького університету (Кошице, Словаччина) Мартін Тарай.
Особливу зацікавленість викликали практико-орієнтовані дослідження, стосовно організації дистанційного навчання в освітніх закладах, котрі в часі світової пандемії змушені переформатовувати свій звичний режим надання освітніх послуг на нові засоби навчання та спілкування. Як зазначив модератор даного наукового заходу, доктор педагогічних наук, професор кафедри інформаційної та соціокультурної діяльності ЗУНУ Юрій Щербяк, дистанційне навчання – це не лише зміна формату викладання, опановування нових технологій та робота із сучасними платформами, це зміна усього підходу до освітнього процесу, це трансформація мислення і у тих, хто викладає, і у тих, хто навчається.
Учасники форуму дізнались із виступу проректора теологічного факультету Католицького університету в Ружомбероку Міхала Янігу про особливості організації навчання релігії в церковних та державних закладах Словаччини, про завдання та місію сучасної Церкви у часі світової пандемії. Дуже актуальною і корисною була презентація результатів ґрунтовного масштабного дослідження досвіду України онлайн-навчання (опитуванням було охоплено понад 200 тисяч школярів, більше 120 тисяч батьків, понад 43 тисячі вчителів та майже 4 тисячі директорів шкіл), презентованого професором Юрієм Щербяком. Виділені ключові проблеми та розроблені конкретні рекомендації для всіх зазначених категорій досліджуваних викликали жваве обговорення як з боку іноземних колег, так і з боку присутніх на заході вчителів, котрі викладають християнську етику в школах Тернополя (і які, до речі, отримали сертифікати підвищення своєї кваліфікації із зазначеною кількістю академічного часу).
Не менш важливою та корисною виявилась і тема п’ятої дискусійної панелі, присвячена особливостям благодійницької діяльності релігійних організацій. Цікаво було порівняти виступи професора Йозефа Бєлака про благодійну діяльність окремих церков (католицької євангельської, православної) і неурядових організацій Словаччини та Судового Вікарія, економа Одеського екзархату УГКЦ Миколи Слободяна про виклики, які постали перед церквою у ХХІ столітті й на які вона повинна адекватно зреагувати.
Тож можна констатувати, що перші Міжнародні наукові релігійні читання «Церква та соціальні комунікації в сучасному глобалізованому світі» засвідчили високий науковий та прикладний рівень розгляду питань і стали тим форумом, де завдяки вільному дослідженню і відкритому обговоренню можна об’єднати різні форми знань присутні в науці, теології чи інших сферах людського буття.