Цифрові навички у трансформованому світі
У рамках Європейського тижня цифрової грамотності All Digital Week 2021, метою якого є підвищення рівня обізнаності про цифрову освіту, в класичному університеті Тернополя було проведено наукову онлайн-дискусію «Облік і аналітика цифрової економіки – професія майбутнього».
Розвиток цифрових технологій є доволі актуальною темою для обговорення. Усі ми живемо у новій реальності та є причетними до цифрової трансформації. Цифровим стає спосіб життя споживачів та організацій. Ця еволюція прискорюється і триватиме, а технології проникатимуть у нові сфери, які й не передбачалося.
Еволюція технологій та еволюція професії тісно переплітаються. У цьому контексті надзвичайно важливо визначитися з тим, якими повинні бути знання та навички фахівців у сфері обліку та фінансів. Традиційні інструменти, з якими вони пов’язані, поступаються місцем новими технологіям, які спираються на різні джерела даних, візуально представляють ці дані та використовують Meta Language для прогнозування тенденцій.
Щоб стати фахівцем у сфері обліку та фінансів слід прийняти цю цифрові зміни, опанувати навички, необхідні для використання цифрових інструментів та впровадження нових бізнес-моделей. Для цифрового майбутнього важливо передбачити його потреби зараз.
Сьогодні формується новий тип професіоналів: цифровий обліковець-аналітик, який розуміє, як обробляти дані на рівні ІТ-спеціаліста, та аналізувати їх як фінансист, щоб підготувати рішення керівнику задля покращення бізнесу. Володіння знаннями про бізнес-моделі, контекст, в якому використовується технологія, та потоки даних у межах організації, а також вміння аналізувати та аргументовано переконувати інших дозволяє фахівцям з цифрового обліку та аналізу збільшувати вартість своїх організацій.
Існує міцний зв’язок між цифровими компетенціями фахівців і тією роллю, яку вони відіграють в організаціях. За умови, що рівень цифрової грамотності головного бухгалтера (фінансового директора), який здійснює керівництво фінансовими потоками і є ключовим гравцем у процесі стратегічного планування, є високим, то він зможе реалізовувати технологічно просунутий діловий порядок денний.
У звіті «Цифровий обліковець: цифрові навички у трансформованому світі» глобальної професійної організації «Асоціація присяжних сертифікованих бухгалтерів» (ACCA), оприлюдненому у березні 2020 року, йдеться: «Важливо визнати, що цифрові навички є визначальною частиною робочого місця, і ми, як професіонали у галузі фінансів та обліку, повинні сприймати стійку потребу в них. Просто визнати еволюцію, що відбувається, важливим кроком, а ігнорування – потенційним ризиком». У звіті також продемонстрована статистика дослідження: на запитання «Чи відповідають цифрові навички професії бухгалтера та фінансів?» 89% респондентів вважали їх актуальними або дуже актуальними. А 63% опитаних респондентів відповіли, що вони мають достатньо цифрових навичок, щоб виконувати свої функції.
Отже, у формуванні конкурентоспроможного обліковця зростає значення його цифрових компетентностей, а перспектива бухгалтерської професії пов’язана із загальним рівнем цифрової грамотності її представників та активної ролі у сприйнятті прийдешніх змін.
Охочим присвятити себе професії обліковця чи фінансиста, варто сконцентруватися на формуванні цифрових навичок.
Здійснити це можливо, вступивши на навчання в Західноукраїнський національний університет за освітньо-професійною програмою «Облік і аналітика цифрової економіки» зі спеціальності 071 «Облік і оподаткування» на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти, яка пропонує нову професію у популярній сфері.