Відбувся круглий стіл

Дата: 28-04-2021, 15:41 | Автор: Відділ інформації та зв'язків з громадськістю

 Кафедра економіки та економічної теорії Західноукраїнського національного університету провела круглий стіл за участю гарантів освітніх програм, стейкхолдерів з числа роботодавців та студентів. Обговорювали результати навчання, специфіку освітніх компонентів, висували пропозиції щодо їх покращення та вдосконалення.

Програма круглого столу передбачала:

І. Представлення гарантами освітніх програм:

- освітньо-наукової програми другого (магістерського) рівня вищої освіти «Аналітична економіка» (гарант – завідувач кафедри економіки та економічної теорії, д.е.н., професор Козюк В.В.);

- освітньо-професійної програми другого (магістерського) рівня вищої освіти «Економіка та управління підприємством» (гарант – д.е.н., професор Гринчуцький В.І.) – презентував завідувач кафедри, д.е.н, професор Козюк В. В.;

- освітньо-професійної програми першого (бакалаврського) рівня вищої освіти «Економіка та управління бізнесом» (гарант – к.е.н., доцент Ляхович Л.А.)

ІІ. Погляд з боку роботодавців на проблему підготовки фахівців для ринку праці.

ІІІ. Обговорення освітніх програм зі студентами, рекомендації та пропозиції стейкхолдерів.

До дискусії долучились запрошені стейкхолдери з числа роботодавців:

Василевський Володимир Адамович – директор Агенції регіонального розвитку в Тернопільській області.

 

Нєнно Ірина Михайлівна – доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту та інновацій Одеського національного університету ім. І. І. Мечникова,гарант освітньої програми «Менеджмент» бакалаврського рівня вищої освіти, голова ГО «Інститут інтелектів», представник робочої групи з розробки стратегії розвитку Одеської області ООДА, виконавець Проекту Еразмус+, присвяченого трансформації бізнес-моделей університетів в контексті Індустрії 4.0.

 

Літинська Рената Олександрівна – засновниця, власниця бренду RenataDesignStudio (RDS) – тренувальний одяг для танців, гімнастики та спорту; (випускниця інституту економіки та управління за спеціальністю економіка підприємства, 2003 р.).

 

Сабат Світлана Русланівна – бухгалтер ТОВ «АГРО-МЛИН» (м. Скалат, Тернопільська обл.).

 

Савка Галина Ярославівна – фахівець з персоналу ТОВ «СЕ Бортнеце-Україна»).

 

Овсейко Наталя Василівна – власниця ТОВ «Український Бізнес Ресурс»

 

 

Бицюра Леонід Олексійович – регіональний представник Фонду підтримки східноєвропейських ініціатив.

 

У вступному слові Віктор Козюк наголосив важливості зворотного зв’язку між викладачами та студентами; студентами й працедавцями. "Швидкість розвитку компаній, бізнесу, моделі секторного регулювання обумовлює необхідність проведення подібних зустрічей, які є «природною реакцією на невизначеність», оцінки якості освітніх програм і до того, що університети дедалі більше повинні сьогодні прислухатися до вимог ринків праці. Невизначеність та робота зі стейкхолдерами формують сильне коло зворотного зв’язку щодо самооцінки якості освітнього процесу. Розуміння працедавців тенденцій на ринку праці демонструють сьогодні низку чітких сигналів:

–побажання, візії, вимоги роботодавців до випускників зосереджуються на компетентностях soft skills;

–тенденцію до міксу різноспрямованих компетентностей;

–фактор діджиталізації починає відігравати визначальну роль.

Важливою проблемою формування профілю освітніх програм є врахування напряму руху фундаментальних знань. Однак, ринки праці стають дедалі більше фрагментаризовані. З одного боку, формується запит на підготовку фахівця з більш «прозахідною» освітою, а з іншого, залишатиметься цілий набір компаній, які продовжуватимуть формувати попит на наявні «виконавчі» компетенції випускників.

Після представлення гарантами профілів освітніх програмам відбулося жваве їх обговорення", – каже Віктор Козюк

 Володимир Василевський, як працедавець, зазначив, що ринок праці дедалі більшою мірою очікує від випускників вмінь та навичок роботи з BigData, володіння знаннями та вміннями використовувати різного роду програмні продукти, що особливо актуально за сучасних умов цифровізації економіки.

Нєнно Ірина поділилася досвідом роботи зі стейкхолдерами, баченням структурних змін на ринку праці, а також з тим, як громадський сектор оцінює перспективи випускників. В ОНУ ім. І. І. Мечникова надають освіту, залучають працедавців, взаємодіють з державними органами влади, широко використовуючи, зокрема, метод кейсів. Важлива проблема українських університетів, на думку Ірини Михайлівни, пов’язана з фінансуванням і спроможністю залучати стейкхолдерів, роботодавців саме в контексті надання останніми певних спеціалізованих послуг, спрямованих на формування відповідних компетентностей у випускників. Пані Ірина поділилась досвідом застосування проєктно-консорціумного підходу (у рамках міжнародного проектуЕразмус+), за якого до процесу формування компетентностей майбутніх фахівців  залучені відповідні компанії, що дозволяє покращити зміст освітньої програми для спеціальності «Менеджмент» і розширити можливості формування фахових компетентностей студентів. Однією із важливих проблем при підготовці фахівців у закладах вищої освіти є також нерозуміння того, яким має бути методологічний підхід до структурування освітніх програм. Одні і ті ж навчальні дисципліни не можуть залишатися актуальними з року в рік. Актуальною може бути методологія, однак методики викладання дисциплін, наповнення курсів із врахуванням фахових компетентностей залишаються прерогативою професорсько-викладацького складу.

Ірина Михайлівна також підняла проблему destructive education: "Сьогодні альтернативні способи отримання знань (через різного роду онлайн-курси, навчальні Інтернет-платформи, залучення роботодавців до процесу викладання тощо) не зможуть замінити отримання повноцінної освіти. Однак, це новий симбіоз, в якому доведеться шукати свою роль".

Літинська Рената зауважила, що для випускника важливо володіти теоретичними знаннями тому, що вони є підґрунтям для майбутньої практичної діяльності. Однак задля побудови успішної стратегії в бізнесі сучасний бізнесмен повинен володіти міксом компетентностей. Зараз спостерігається певний розрив між теоретичним навчанням і реалізацією знань на практиці, що обумовлює необхідність введення в освітні програми практичних кейсів з вирішення конкретних проблем, пов’язаних, наприклад, з патентною діяльністю чи реєстрацією бренду.

Сабат Світлана наголосила, що не зважаючи на отримані знання, самоосвіта залишається важливою складовою успішної професійної діяльності. Університетська освіта формує базовий рівень професійних компетентностей, однак досягнення успіхів в кар’єрі безпосередньо пов’язане з прагненням постійного самовдосконалення та самовираження.

У ході дискусії, Віктор Козюк зазначив, що будувати освітній процес необхідно на основі оптимального рішення між фундаментальними знаннями і з врахуванням того, що процес їх набуття, реалізації і підтвердження повинен паралельно супроводжуватись набуттям компетентностей soft skills.

Ляхович Лариса , як гарант освітньо-професійної програми «Економіка та управління бізнесом», наголосила на важливості посилення практичної складової освітнього процесу із врахуванням викликів зовнішнього середовища через механізм дуальної освіти та проходження практики студентами.

Підсумовуючи роботу круглого столу, Козюк В. В. наголосив, що процедура обговорення освітніх програм буде регулярною. 

 

Завідувач тапрофесорсько-викладацький колектив кафедри економіки та економічної теорії щиро дякує усім учасникам круглого столу: запрошеним гостям, студентам груп ЕУБ-41, ЕАм-11, ЕЕПм-11, ЕАм-21 за  жваву дискусію!