» » Розширення міжнародної співпраці – запорука успіху студентства та науковців Тернопільського національного економічного університету!

Розширення міжнародної співпраці – запорука успіху студентства та науковців Тернопільського національного економічного університету!

Дата: 2-10-2013, 16:34 | Автор:

 

Шановні абітурієнти, студенти та викладачі Тернопільського національного економічного університету! Пропонуємо до Вашої уваги інтерв’ю з проректором з міжнародних зв'язків нашого університету, доктором економічних наук, професором Козюком Віктором  Валерійовичем, в якому Ви отримаєте вичерпні відповіді на питання, що стосуються міжнародної діяльності ТНЕУ, а також можливостей для молодих науковців та студентів, які пропонує вищий навчальний заклад.

 

Вікторе Валерійовичу, які переваги для студентів та професорсько-викладацького колективу отримує університет від членства ВНЗ у Європейській асоціації міжнародної освіти та Європейської асоціації університетів?

 

Будь-які асоціації функціонують за принципом консолідації інтересів та об’єднання зусиль на розв’язання подібних проблем зацікавлених осіб чи структур, споріднених за професійним критерієм. Глобалізація освіти на сьогодні - більш загальний та всеохопний процес, що розпочався в Європі декілька десятиліть тому. За багатостороннім відкриттям ринків, створенням інституціональних передумов мобільності праці та капіталів, гармонізацією структурних пріоритетів неодмінно слідує інтеграція у сфері освіти і науки. Більше того, з якогось певного моменту така інтеграція починає випереджати ту, яка має місце в реальному секторі. Згадані у питанні асоціації відображають складний процес інституціоналізації інтеграційних процесів в освіті і науки об’єднаної Європи і вже виходять на глобальний рівень. Як тільки інтеграційний імпульс торкнувся Європейського освітнього простору, одразу виникли специфічні питання, пов’язані із визнанням дипломів, відповідністю освітніх рівнів, можливостями у сфері міжуніверситетської мобільності. Цілком закономірно, що тривалий досвід функціонування Європейської асоціації міжнародної освіти та Європейської асоціації університетів демонструє, з одного боку, гармонізацію інституціональних моделей освіти та університетської науки, з іншого, - пошук нових способів підвищення конкурентоспроможності сучасних освітніх закладів на глобальному освітньому ринку. Також слід зазначити, що ці асоціації є також центрами наукового аналізу ефективності університетської науки, і вузлами мереж університетських взаємодій. Якщо висловитись мовою економічної теорії, то функціонування таких асоціацій та співробітництво з ними мінімізує трасакційні витрати орієнтації в глобальному освітньому просторі. Якщо це перефразувати, то можна стверджувати, що активна робота з даними структурами дозволяє позиціонувати себе як університет із міжнародною орієнтацією, без чого не можлива його конкурентоспроможність, виявляти тенденції у сфері освіти та університетської науки, екстраполювати їх на вітчизняний досвід і заздалегідь планувати стратегічні заходи розвитку, налагоджувати співпрацю із партнерами та реалізовувати спільні проекти. Членство в даних асоціаціях дозволяє швидко і ефективно використовувати комунікаційний канал для участі і програмах дво- та багатостороннього співробітництва. Інша важлива складова цього пов’язана із тим, наскільки університет є впізнаваним, або брендовим. Ми з впевненістю можемо сказати, що на сьогодні міжнародна ідентифікація університету слугує потужним фактором підвищення його конкурентоспроможності на внутрішньому ринку освітніх послуг і, навпаки, - успіхи, досягнуті на внутрішньому ринку повинні бути підтверджені на міжнародному рівні. ТНЕУ є членом Європейської асоціації міжнародної освіти з 1999 р., Європейської асоціації університетів – з 2007 р., Великої хартії університетів – з 2008 р. Завдяки цьому наш авторитет на європейському ринку освітніх послуг суттєво утвердився, що віддзеркалюється у постійному процесі розширення спектру контактів та поглиблення співпраці з партнерами. 

 

Скільки угод про співробітництво з іноземними навчальними закладами укладено станом на сьогодні? Які нові можливості відкривають ці угоди для студентів та викладачів ТНЕУ?

 

На сьогодні ТНЕУ уклав 57. Ми співпрацюємо з 18 зарубіжними країнами. Прикметно, що 19 угод укладено з освітніми закладами Республіки Польща. Втім, хотілось би наголосити, що не кількість угод є визначальним фактором успішної міжнародної діяльності. З іншого боку, мережа партнерів все одно впливає на університет, оскільки з’являється ефект синергії: вірогідність успіху у реалізації спільних проектів, грантів, тощо суттєво підвищується. Одним з наших вагомих досягнень є реалізація програми спільної підготовки магістрів бізнес-адміністрування з Технологічним освітнім інститутом Західної Македонії (Греція). З цим же закладом реалізовується програма спільного керівництва кандидатськими дисертаціями. В рамках цієї програми захист дисертацій грецьких здобувачів відбуватиметься у спеціалізованих вчених радах ТНЕУ, що говорить про наш високий науковий рівень. Неможливо оминути угоду про подвійний диплом, підписану із Вроцлавським економічним університетом, а також особливі партнерські стосунки із цим закладом. Співробітництво з Університетом InHolland (Роттердам), Дрезденським технічним університетом, Орхуською школою бізнесу (Данія) є промовистими свідченнями широких можливостей, які відкриваються перед нашими студентами та науковцями. Активно у царині міжнародного співробітництва позиціонований факультет комп’ютерних та інформаційних технологій, який реалізовує цілу низку освітніх та науково-дослідницьких проектів. Окрім підписаного у серпні меморандуму із згаданим грецьким університетом та у вересні – польським, на стадії підписання перебуває угода із факультетом права Університету м. Оснабрюк (Німеччина), що відкриває шлях для подальшого поглиблення в роботі школи польського та європейського права. Також опрацьовуються як рамкові, так і предметні угоди із цілим рядом університетів. Вони дадуть можливості як залучати студентів на навчання в ТНЕУ, так і навчатись нашим студентам закордоном.

 

Наскільки реальною для студентів ТНЕУ є можливість отримати після навчання два дипломи – диплом Тернопільського національного економічного університету та диплом іноземного ВНЗ-партнера?

 

Це цілком реально. Більше того, я звертаю увагу на те, що для одержання диплому одного з європейських університетів не обов’язково навчатися за межами рідної країни. На сьогоднішній день договірна база Університету цілком дозволяє навчання студентів по програмах двох дипломів. Наше співробітництво з Дрезденським технічним університетом та Вроцлавським економічним університетом є чіткими рамками наповнення змістом бажань багатьох студентів та їх батьків щодо європейського диплому. Окремо наголошу на програмі двох дипломів, що започаткована між нашим Університетом і партнерами із Вроцлава. Після навчання впродовж 6 семестрів в Тернополі на освітньо-кваліфікаційному рівні «бакалавр» студент, провчившись семестр в Вроцлаві та написавши і захистивши на польській чи англійській мові бакалаврську роботу (згідно польських вимог) одержує диплом бакалавра Вроцлавського економічного університету. Аналогічна ситуація у випадку освітньо-кваліфікаційного рівня магістр. Так, дана можливість не є безкоштовною, але вартість семестрового навчання в Польщі є значно дешевшою, ніж навчання там впродовж 4 років. При цьому, два дипломи автоматично ліквідовують бар’єри із визнанням польського диплома в Україні і українського диплому у Польщі. Це унікальні можливості для наших студентів і, зрештою, їх батьків. Це той випадок, коли перед студентом відкриваються можливості наповнити змістом нові підходи до навчання у глобалізованому світі, одразу отримавши 2 дипломи із сумарними витратами, значно нижчими, у порівнянні із випадком навчання закордоном. Якщо подивитись на витрати із сімейного бюджету на навчання дитини закордоном, то вони будуть явно вищі, порівняно із тим, що пропонується в рамках програми 2 дипломів. Це справді чудова можливість для наших студентів. Більше того, це не стосується виключно факультетів міжнародного профілю. Програма відкрита для усіх бажаючих з інших факультетів. Подібна чи ідентична спеціальність у Вроцлаві – це є достатня технічна умова для участі наших студентів у програмі. Вибір за ними. Однак, ми наголошуємо, що такі програми повинні бути «дорогою із двостороннім рухом». Ми маємо хороший досвід роботи з іноземними студентами і плануємо його розширювати. Для наших студентів та викладачів співпраця та робота із студентами з інших країн також є цікавою та повчальною. Міжкультурне спілкування та взаємне культурне проникнення є складовими формування вартості людського капіталу. Одним із способів міжкультурного збагачення та, зрештою, підготовки до участі в програмі 2 дипломів є функціонування літніх шкіл. Гарні можливості польсько-українських літніх шкіл продемонстрували чудові можливості спілкування, збагачення досвіду, покращення мовної практики, відвідування цікавих місць. Але найголовніше – поєднання фахових дисциплін, мовної практики та живого спілкування приносять в життя студента особливий шарм, без якого неможлива романтика підкорення невідомого. 

 

Чи дозволяє матеріально-технічне забезпечення аудиторій університету проводити он-лайн лекції викладачів іноземних навчальних закладів для студентів ТНЕУ?

 

Погляд на будь-який університет з позиції аналізу матеріально-технічного забезпечення навчального процесу та наукових досліджень є повністю виправданий. Університет покликаний створити комфортні умови для творчої самореалізації і працівників, і студентів. Невипадково, що рівень технічної забезпеченості завжди був критерієм ідентифікації навчальних закладів та визначення ступеня їх привабливості. В ТНЕУ значна увага приділяється вибору оптимальної структури технічного забезпечення навчального процесу. Можливості інтерактивного навчання постійно розширюються. Прогрес у сфері інформаційних технологій суттєво цьому сприяє. Он-лайн лекція, семінар чи конференція, а також нарада із закордонними партнерами не є новиною, а, скоріше, практикою роботи в нашому університеті.

 

Чи здійснюється в Університеті академічний обмін студентами та викладачами із закордонними навчальними закладами?

 

Так. Цей процес започаткований достатньо давно. Існують вже напрацьовані схеми таких академічних обмінів з університетами таких країн як Нідерланди, Бельгія, Польща, Німеччина, Росія. Нас особливо радує, що інтерес до даної форми міжнародного співробітництва постійно зростає і кожне наступне покоління студентів стає дедалі більш мобільним, зорієнтованим на опанування іноземних мов, відкритим до освітніх інновацій. Наше завдання створити адекватні умови для того, щоб процес академічних обмінів не просто функціонував, а функціонував еластично.

 

Чи мають можливість студенти та викладачі ТНЕУ проходити стажування закордоном?

 

Так. Наприклад, за 2013 рік 80 викладачів та 96 студентів брали участь у закордонних стажуваннях та навчальних проектах закордоном. Зокрема, тільки за вересень цього року 3 викладачів були відряджені у закордонні стажування (м. Ліль, Франція, та м.Вроцлав, Польща). Також тільки за вересень 5 студентів відряджено на стажування та навчання закордон. Хочеться відзначити, що Університет не тільки направляє на стажування в рамках програм дво- чи багатостороннього співробітництва. Університет – це також інформаційний канал, який уможливлює поширення інформації про доступні варіанти індивідуальної участі студентів та викладачів в програмах стажування, навчання тощо. Але окрім цього, Університет активно сприяє і заохочує особисту ініціативу викладачів і студентів у цій царині. Жодних бар’єрів для особистої ініціативи у сфері стажування та навчання викладачів та студентів закордоном – це принципова позиція Ректора Університету, д.е.н., професора Андрія Ігоровича Крисоватого. 

 

Чи підтримує Університет прагнення молодих науковців подавати заявки на здобуття грантів та стипендій різних міжнародних організацій на розробку наукових проектів та навчання закордоном?

 

Не просто підтримує, а закликає до цього. Науковий світ є не менш конкурентний, ніж будь-якій інший сектор економіки. Міжнародна активність у цьому напрямку – це не просто спосіб реалізуватись, чи отримати підтримку для проведення досліджень. Це також спосіб формувати власне наукове ім’я, без чого успішність у сфері освіти і науки є утрудненою. Участь у подібних грантах та проектах – це спосіб запозичити досвід, співвіднести власний рівень із світовим, прагнути досягнення кращих зразків. Підвищення вимог до наукових публікацій, яке триває в Україні і до чого в Університеті є принципове ставлення, не виглядає настільки драматичним для тих, хто має досвід наукової роботи із закордонними партнерами. А це є стимулом до підвищення наукового рівня наших викладачів і, відповідно, якості викладання. 

 

Які спеціалізовані програми функціонують для молодих людей із закордону?

 

Ми маємо достатньо програм, щоб зацікавити широке коло потенційних закордонних студентів. Перш за все – це наші англомовні програми, що реалізуються в Інституті міжнародних економічних відносин та на Факультеті комп’ютерних та інформаційних технологій. Втім, студенти з Польщі, Узбекистану, Росії чи Азейрбаджану залюбки приймають наші традиційні програми. Вже ведеться робота зі створення російськомовних програм. Вони будуть позиціоновані як програми для студентів, що пов’язують своє професійне майбутнє з Євроазійським простором. 

 

Які умови навчання створює Університет для іноземних студентів?

 

На це питання є одна і проста відповідь – найкращі. Якщо ж бути більш прискіпливим до цього питання, то слід зазначити, що для закордонного студента атмосфера доброзичливості, дружності, цікавого дозвілля, можливості відвідувати спортивні заходи та мати вільний доступ до Інтернету є більш пріоритетними. Дуже приємно бачити наших закордонних студентів як в бібліотеці інформаційних ресурсів, так і в спортзалі чи на футбольному майданчику.

 

Які міжнародні проекти планується організувати у цьому навчальному році?

 

Університет підготував ряд цікавих пропозицій по участі в програмі ТЕМПУС спільно з нашими партнерами. Ми чекаємо результатів конкурсу і сподіваємось на те, що окремі проекти здобудуть визнання. Започатковано проект спільного керівництва кандидатськими дисертаціями із грецькими партнерами, а це означає, що з цього року стартує поповнення рядів наших аспірантів закордонними аплікатами. Планується поглиблення міжнародної участі в реалізації підготовки фахівців за напрямком «Управління проектами». Ми покладаємо великі надії, що програма двох дипломів із Вроцлавським економічним університетом змінить сформоване нещодавно стереотипне уявлення про «безальтернативність» навчання закордоном. Ми очікуємо підписання Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС, яка розширить можливості нашої участі у Європейських проектах. Більше того, наші закордонні партнери також цього очікують і разом із нами розраховують на те, що підписання даної Угоди відкриє шлях до подальшої інтеграції ТНЕУ у світовий освітній простір. 

 

Матеріал підготувала: Ірина Намака, інженер відділу інформації та зв’язків з громадськістю  ТНЕУ