Спільна декларація саміту Східного партнерства (Рига, 21-22 травня 2015)
Глави держав або урядів і представники Республіки Азербайджан, Республіки Білорусь, Республіки Вірменія, Грузії, Республіки Молдова та України, представники Європейського Союзу та глави держав або урядів і представники держав-членів ЄС зустрілися в м. Рига 21-22 травня 2015 року. Президент Європейського Парламенту, представники Комітету регіонів, Європейського економічного і соціального комітету, Європейського інвестиційного банку, Європейського банку реконструкції та розвитку, Конференції регіональних і місцевих влад ініціативи «Східне партнерство», Парламентської асамблеї «Євронест» були також присутні на Саміті.
1. Учасники Ризького саміту знову підтверджують велике значення, якого вони надають ініціативі «Східне партнерство», як особливого виміру Європейської політики сусідства. Вони повторно засвідчують своє спільне бачення щодо цього стратегічного та амбітного Партнерства, як такого, що базується на взаємних інтересах і зобов’язаннях та спрямованого на підтримку сталих процесів реформ у Східноєвропейських країнах-партнерах, державах-учасницях ініціативи «Східне партнерство». Учасники Саміту підтверджують свої зобов’язання зміцнювати демократію, верховенство права, права людини та фундаментальні свободи, а також принципи та норми міжнародного права, які є та були в основі цього Партнерства з часу його започаткування як спільного прагнення держав-членів Європейського Союзу та їхніх Східноєвропейських партнерів. Вони нагадують, що ініціатива «Східне партнерство» заснована на спільній власності, відповідальності, диференціації та взаємній відповідальності. Вони підкреслюють важливість залучення усього суспільства у процес перетворення такого спільного бачення у реальність.
2. У рамках Європейської політики сусідства та ініціативи «Східне партнерство», учасники Саміту повторно підтверджують суверенне право кожного партнера вільно обирати рівень амбіцій та цілей, до яких вони прагнуть у своїх відносинах з Європейським Союзом. Це є справою ЄС та його суверенних партнерів вирішувати як просуватися у своїх відносинах. Учасники Саміту підкреслюють, що зміцнення демократії та уможливлення функціонуючих ринкових економік, покращення макроекономічної стабільності та бізнесового середовища, а також посилення взаємопов’язаності, мобільності та міжлюдських контактів відкривають нові перспективи для співпраці, сприяючи також стабільності, безпеці та процвітанню Європейського Союзу, Східноєвропейських партнерів та нашого континенту в цілому.
3. Дії проти України та події у Грузії з 2014 року продемонстрували, що основоположні принципи суверенітету та територіальної цілісності у рамках міжнародно визнаних кордонів у 21-му столітті на Європейському континенті не є гарантованими. ЄС залишається вірним у своїй підтримці територіальної цілісності, незалежності та суверенітету усіх своїх партнерів. Повне дотримання усіх принципів і зобов’язань, визначених у Гельсінському заключному акті 1975 року та Паризькій хартії від 1990 року усіма державами-учасницями ОБСЄ, як і повна повага до принципів і положень Статуту ООН є вирішальним з точки зору нашого бачення вільної, демократичної, мирної та неподільної Європи. Учасники Саміту наголошують, що ініціатива «Східне партнерство» має на меті побудову єдиного спільного простору демократії, процвітання, стабільності й посиленої співпраці та не спрямована проти кого-небудь. У цьому контексті, учасники Саміту висловлюють своє бажання допомогти відновити довіру та впевненість на нашому континенті.
4. Учасники Саміту твердо підтримують усі зусилля, спрямовані на деескалацію та політичне врегулювання, базуючись на повазі до незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України. Вони закликають усі сторони швидко та у повній мірі виконати Мінські угоди від вересня 2014 року та Комплекс заходів з їх імплементації від вересня 2015 року, підтриманий чотиристоронньою Декларацією глав держав та урядів, підтвердженою Резолюцією РБООН 2202 від 17 лютого 2015 року. Вони очікують, що усі сторони дотримуватимуться своїх зобов’язань у цих рамках. Вони закликають до негайного звільнення усіх заручників та незаконно затриманих осіб. Вони висловлюють свою повну підтримку ОБСЄ та її зусиль за допомогою Спеціальної моніторингової місії та Тристоронньої контактної групи. Вони також продовжують підтримувати усі дипломатичні зусилля у рамках Нормандського формату та цінують внесок Білорусі у сприяння переговорам. Учасники Саміту закликають усі сторони у повній мірі співпрацювати з міжнародними розслідуваннями та кримінальними процесами для притягнення до відповідальності тих, хто причетний до збиття літака рейсу MH17. ЄС повторно підтверджує свою позицію, прийняту в Спільній заяві, схваленій на Саміті «Україна – ЄС» 27 квітня, зокрема щодо незаконної анексії АР Крим та м. Севастополь. Учасники Саміту повторно підтверджують свої позиції стосовно «Резолюції Генеральної асамблеї ООН 68/262 щодо територіальної цілісності України».
5. Учасники Саміту наголошують на потребі якнайшвидшого мирного врегулювання конфліктів у регіоні на основі принципів і норм міжнародного права. Вирішення конфліктів, побудова довірливих та добросусідських відносин є важливим для економічного і соціального розвитку та співпраці. Учасники Саміту вітають внесок ЄС у подальше просування стабільності та відновлення довіри й підкреслюють у зв’язку із цим потребу у потужнішому залученні ЄС. Вони вітають посилену роль ЄС у врегулюванні конфліктів та зусилля з відновлення довіри у рамках або на підтримку наявних узгоджених форматів та процесів, зокрема за допомогою присутності на місцях, де це доречно. Вони висвітлили важливість просування переговорів у форматі «5+2» щодо всеохопного політичного врегулювання придністровського конфлікту та вітають діалог Кишинів – Тирасполь в усіх форматах. Вони наголошують на своїй повній підтримці посередницьких зусиль Мінської групи з Нагірно-Карабаського конфлікту, включаючи рівень президентів та їхні заяви з 2009 року. Нагадуючи про потребу повної імплементації Угоди про припинення вогню від 12 серпня 2008 року, учасники Саміту наголошують на своїх зобов’язаннях щодо врегулювання конфлікту у Грузії, зокрема за допомогою співголовування у Женевських міжнародних дискусіях Спеціального представника ЄС з питань Південного Кавказу та кризи в Грузії, а також повної імплементації мандату Моніторингової місії ЄС в Грузії. Учасники наголошують на особливій ролі ОБСЄ, як інклюзивної організації, у врегулюванні конфліктів у регіоні. Учасники Саміту також погоджуються інтенсифікувати співпрацю між ЄС та Східноєвропейськими партнерами у міжнародних форумах.
6. Учасники Саміту знову засвідчують ціль ініціативи «Східне партнерство» розвивати посилені, диференційовані відносини між ЄС та його шістьма суверенними, незалежними партнерами. Обсяг і глибина співпраці визначається амбіціями та потребами ЄС і партнерів, а також темпом реформ.
7. Учасники Саміту повторно підтверджують елементи і принципи, втілені у деклараціях Саміту ініціативи «Східне партнерство» та підкреслюють їхній твердий намір просуватися уперед у рамках зобов’язань, взятих на попередніх самітах та у двосторонніх угодах. Учасники Саміту визнають, що демократія повага до прав людини і основоположних свобод та верховенство права лежать в основі політичної асоціації та економічної інтеграції, передбачених угодами про асоціацію. Вони визнають зобов’язання зацікавлених партнерів імплементувати та поширювати такі цінності. Учасники Саміту визнають європейські прагнення та європейський вибір зацікавлених партнерів, як це зазначається в угодах про асоціацію.
8. Учасники Саміту підкреслюють, що ініціатива «Східне партнерство» далі слугуватиме інклюзивними рамками для співпраці та діалогу, спрямованих на довготермінові, всеохопні реформи з модернізації. Вони залишаються прихильними забезпеченню досягнення повного використання потенціалу цього партнерства, побудованого на здобутках, досягнутих на нинішній час. Дискусії Саміту щодо посилення відносин між ЄС та його партнерами також будуть взяті до уваги у рамках перегляду Європейської політики сусідства, що триває. Учасники Саміту заохочують усі прошарки суспільств робити внесок у цей перегляд.
9. Учасники Саміту здійснили огляд та привітали значні досягнення ініціативи «Східне партнерство» з часу проведення Вільнюського саміту 2013 року, зокрема що стосується підписання та початоку тимчасового застосування Угод про асоціацію (УА) з Грузією, Республікою Молдова та Україною, які являють собою значний крок у напрямку прискорення політичної асоціації та економічної інтеграції цих партнерів до ЄС. Учасники Саміту наголошують, що імплементація УА/ГВЗВТ є головним пріоритетом ЄС та держав-партнерів на найближчі роки. Це є ключовим інструментом досягнення сталої демократії та глибокої модернізації економік та суспільств цих партнерів, як цього і вимагають їхні громадяни. Учасники Саміту очікують на початок тимчасового застосування глибокої та всеохопної зони вільної торгівлі (ГВЗВТ) з Україною з 1 січня 2016 року та позитивний вплив такої імплементації. Важливими є конструктивні зусилля в рамках тристоронніх консультацій стосовно імплементації ГВЗВТ Україна – ЄС, з використанням наявних та доступних можливостей для договірних сторін Угоди в рамках ГВЗВТ. Вони вітають завершення ратифікаційних процедур у більшості держав-членів ЄС та закликають інші держави-члени наслідувати приклад та сприяти швидкому і повному набуттю чинності цих угод.
10. Учасники Саміту вітають успішний початок імплементації Угод про асоціацію. Вони позитивно оцінюють посилення торговельних зв’язків між ЄС та, відповідно, Грузією і Республікою Молдова з часу застосування ГВЗВТ. Ради асоціації провели свої перші засідання з метою огляду та скерування процесу імплементації угод. ЄС надавав та продовжуватиме надавати, зокрема через Європейський інструмент сусідства, значну підтримку та реалізовуватиме цільові програми, у тому числі в таких сферах, як зміцнення інституцій та реформа державної служби, з метою посилення спроможності усіх трьох партнерів впроваджувати всеохопні реформи для отримання максимально можливих вигод від УА/ГВЗВТ. Інструмент ГВЗВТ для малих та середніх підприємств нова спільна ініціатива Європейської Комісії, ЄІБ та ЄБРР – відкриє шлях для нових важливих інвестицій, спрямованих на підтримку малих та середніх підприємств з тим, щоб сприяти повному використанню нових ділових можливостей, які виникають у контексті УА/ГВЗВТ. Заохочувальний підхід ЄС («більше за більше») сприятиме тим партнерам, які докладатимуть найбільше зусиль у впровадженні реформ. Фінансова підтримка ЄС усім своїм партнерам буде обумовлена конкретними кроками у впровадженні реформ.
11. Учасники Саміту наголошують, що імплементація УА/ГВЗВТ разом із здійсненням реформ призведе до всеосяжного наближення до законодавства та стандартів ЄС, що призведе до подальшої поступової економічної інтеграції партнерів до внутрішнього ринку ЄС та створення таким чином економічного простору. Учасники Саміту згодні, що таке амбітне довготермінове бачення економічної інтеграції між зацікавленими партнерами та Європейським Союзом є бажаним, оскільки сприятиме також досягненню довготермінової мети щодо розширення простору економічного процвітання, заснованого на правилах СОТ та суверенному виборі в Європі та поза її межами. Учасники залишаються відданими подальшому сприянню торгівлі між ЄС, Східноєвропейськими партнерами та їхніми торговельними партнерами.
12. Учасники Саміту вітають кроки, здійснені з часу проведення Вільнюського саміту у 2013 році, з розвитку диференційованих двосторонніх відносин між ЄС та кожним з його партнерів. Партнери вітають спільне розуміння, досягнуте щодо масштабу майбутньої угоди між ЄС та Вірменією, спрямованої на подальший розвиток і посилення їхньої всеохопної співпраці в усіх сферах, що становлять взаємний інтерес. Учасники також вітають прогрес, досягнутий у визначенні міцнішої основи для удосконаленої договірної бази двосторонніх відносин ЄС – Азербайджан в усіх сферах, що становлять взаємний інтерес. Учасники вітають кроки, здійснені у відносинах ЄС – Білорусь та очікують на послідовне виконання Проміжної фази модернізації, включно з деякими можливими проектами, та відновлення Діалогу з прав людини між ЄС та Білоруссю.
13. Учасники Саміту підкреслюють важливість продовження інтенсифікації результативної багатосторонньої співпраці в рамках ініціативи «Східне партнерство» на усіх рівнях, враховуючи 4 багатосторонні платформи, та вітають проведення зустрічей на рівні міністрів і конференцій з широкого спектру питань, зокрема юстиції, внутрішніх справ, торгівлі, цифрової економіки, здоров’я і сільського господарства у першій половині 2015 року. Вони також продовжують підкреслювати важливість неформальних діалогів партнерства в якості неформальної дискусії між міністрами закордонних справ та неформального вивчення нових сфер галузевого співробітництва. У цьому контексті вони з нетерпінням очікують наступного діалогу, який відбудеться у Мінську в червні, та подальшого розвитку співробітництва у галузі охорони навколишнього середовища, яка залишається важливою сферою співробітництва у рамках ініціативи «Східне партнерство». Гендерна рівність є перспективним новим напрямом взаємодії.
14. Учасники Саміту відзначають прогрес, досягнутий у співпраці в рамках ініціатив-флагманів «Східного партнерства», зокрема щодо створення інтегрованої системи управління кордонами, малих та середніх підприємств, енергетичних питань, захисту навколишнього середовища і зміни клімату та природних і техногенних катастроф. Ці ініціативи сприяють демонстрації громадянам реальної вигоди отриманої від партнерства, впроваджуючи ефективні практичні проекти. Учасники Саміту вітають запуск нової ініціативи-флагмана щодо сталого муніципального розвитку та очікують з нетерпінням його реалізації. У цьому контексті вони підкреслюють важливу роль “E5P” (Партнерство щодо енергоефективності та навколишнього середовища у Східній Європі) та прогрес досягнутий у розширеному форматі “E5P” стосовно Вірменії, Грузії та Республіки Молдови, у доповнення до України.
15. Визнаючи важливість багатостороннього співробітництва у рамках ініціативи «Східне партнерство», учасники Саміту наголошують на важливості забезпечення узгодженості між різними відповідними регіональними ініціативами та мережами. Вони нагадують, що ініціатива «Східне партнерство» могла б сприяти налагодженню більш тісних зв’язків між її партнерами.
16. Учасники Саміту вітають імплементацію стратегії видимості для ініціативи «Східне партнерство» і погоджуються з необхідністю зміцнення стратегічних комунікаційних зусиль, у тому числі обмінів та діяльності, із залученням ЄС, його держав-членів та зацікавлених Східноєвропейських партнерів, на основі спільних цінностей та вигод, які приносить співпраця у рамках ініціативи «Східне партнерство». Вони підкреслюють важливу роль, яку відіграють засоби масової інформації в демократичному суспільстві, вітають підсумки Медіа конференції, яка відбулася у Ризі 20 травня, та підтверджують свою незмінну підтримку свободи засобів масової інформації.
17. Учасники Саміту підтверджують свою мету щодо досягнення амбітної та глобальної угоди зі зміни клімату в грудні на 21-й сесії Конференції сторін Рамкової конвенції ООН зі зміни клімату у Парижі з метою утримання глобального потепління в рамках ліміту 2оC. У цьому зв’язку вони вітають подання запланованого національно визначеного внеску ЄС, а також наміри партнерів щодо надсилання якомога раніше своїх внесків й закликають усі інші сторони до вжиття аналогічних кроків.
18. У досягненні цілей ініціативи «Східне партнерство» провідна роль належатиме використанню повною мірою Європейського інструменту сусідства, зокрема, де потрібно, транскордонних і територіальних програм співробітництва. Більше того, учасники Саміту підкреслюють важливість Європейського інвестиційного інструменту сусідства для полегшення доступу до позичкових капіталів європейських фінансових організацій, зокрема, з метою покращення взаємозв’язків та доступу на ринок. Учасники Саміту відзначають важливість подальшого поглиблення участі Східноєвропейських партнерів у програмах ЄС та співпраці з Агентствами ЄС. Учасники Саміту наполягають на необхідності досягнення прогресу в таких чотирьох сферах до наступного Саміту.
Посилення інституцій та належного урядування
19. Учасники Саміту знову підтверджують, що прогрес у сферах зміцнення незалежності судочинства, ефективності попередження і протидії корупції та впровадженні реформи державної служби є важливим для належного урядування, формування довіри громадян та зміцнення відносин між ЄС та його партнерами. Удосконалені верховенство права та правова чіткість дадуть змогу партнерам забезпечити кращі державні послуги, привабити інвестиції та, як результат, поліпшити життя своїх громадян. ЄС та його Східноєвропейські партнери продовжуватимуть співпрацювати у цих сферах, за відповідної підтримки ЄС.
20. Учасники Саміту погоджуються з важливістю посилення здатності Східноєвропейських партнерів протидіяти новим викликам їхній стабільності, з якими вони зіштовхуються. Вони підтримують зміцнення демократичних структур, зокрема за допомогою покращеної співпраці з питань державної розбудови, включаючи, де це доречно, реформу цивільного сектору безпеки та кібербезпеку, а також заохочують зусилля, спрямовані на визначення ключових проектів у цих сферах у наступний період. Більш структуровані рамки співпраці допоможуть реагуванню на дестабілізуючий вплив надзвичайних ситуацій і криз та сприятимуть соціальній стійкості.
21. Учасники Саміту вітають підтримку, надану ЄС з метою зміцнення інституцій в Україні: макрофінансову допомогу відповідно до умов, узгоджених між українською владою та ЄС і пов'язаних з реалізацією Україною програми МВФ, що триває, продовження автономних торгових преференцій, гранти розвитку для підтримки державної розбудови та стабілізації економіки, гуманітарну допомогу, експертні консультації по всіх напрямах урядування, що знаходяться у сфері охоплення спеціально створеної Групи підтримки України, а також розгортання Консультативної місії (EUAM) для надання консультацій з реформи сектору цивільної безпеки. Учасники Саміту вітають підписання Україною та ЄС Меморандуму про взаєморозуміння та Кредитної угоди щодо програми макрофінансової допомоги обсягом 1,8 млрд євро. Вони вітають значну фінансову і технічну допомогу та політичні рекомендації, надані ЄС для підтримки проведення економічних та інституційних реформ у Республіці Молдова та у Грузії. Вони також вітають аналогічну підтримку, що надається іншими Східноєвропейським партнерам. Вони вітають підтримку Грузії у рамках програми макрофінансової допомоги, яка реалізується на даний час. Вони також високо оцінюють внесок Місії з надання допомоги в питаннях кордону Україні та Республіці Молдова (EUBAM) та сподіваються на її продовження.
22. Учасники Саміту погоджуються з необхідністю подальшої активізації, де це доречно, багато- і двостороннього безпекового діалогу та практичної співпраці у рамках СПБО, включно з можливістю участі зацікавлених партнерів у діяльності СПБО, місіях і операціях, посилення у зв’язку із цим їхніх спроможностей. Вони схвалюють швидке набуття чинності Рамкової угоди про участь з Грузією. Вони вітають внесок України до Військово-морської операції під проводом ЄС (EUNAVFOR Atalanta), внесок Грузії до Військової операції ЄС в Центрально-Африканській Республіці (EUFOR RCA) та Республіки Молдова до Тренувальної місії ЄС в Малі (EUTM Mali), як і подальші зобов’язання Грузії та Республіки Молдова робити внесок до Військової консультативної місії ЄС в Центрально-Африканській Республіці (EUMAM RCA) та Грузії до EUTM Mali. Вони також цінують внесок України до Бойової групи у 2014 році та її зацікавленість у продовженні таких внесків у майбутньому. Вони також визнають важливу роль, яку відіграють дві місії СПБО ЄС для Східноєвропейських партнерів, вітаючи продовження Моніторингової місії в Грузії на два наступні роки та розгортання Консультативної місії в Україні.
Мобільність та міжлюдські контакти
23. Учасники Саміту знову підтверджують, що підвищення мобільності громадян у безпечному й добре керованому середовищі залишається основною метою ініціативи «Східне партнерство». Це сприятиме доступнішим і частішим подорожам, діловим та міжлюдським контактам. Вони вітають ефективність дії запровадженого з квітня 2014 року безвізового режиму для громадян Республіки Молдова, які є власниками біометричних паспортів, що сприяє подорожам, діловим та міжлюдським контактам. Вони щиро вітають прогрес, досягнутий відповідно Україною та Грузією у реалізації їхніх Планів дій щодо лібералізації візового режиму, як це відзначено в останніх доповідях Європейської Комісії про досягнутий прогрес. Вони очікують завершення Україною та Грузією виконання другої фази їхніх Планів дій щодо лібералізації візового режиму, як тільки усі критерії буде виконано шляхом здійснення всіх необхідних реформ, а також вітають готовність Комісії зробити усе від неї залежне для підтримки України та Грузії у імплементації їхніх планів дій щодо лібералізації візового режиму та її намір представити доповідь про досягнутий відповідно Україною і Грузією прогрес до кінця 2015 року. Виконання усіх критеріїв дозволить завершити процес, визначений планами дій щодо лібералізації візового режиму, та внести Комісією до Європейського Парламенту і до Ради ЄС пропозицію звільнити українських та грузинських громадян відповідно від візових вимог згідно з критеріями Регламенту 539/2001. Вони вітають наявний на сьогодні прогрес у виконанні угод про спрощення оформлення віз та реадмісію осіб (УСОВ/УРО) з Азербайджаном та Вірменією відповідно. Вони очікують на розгляд у належний строк питання започаткування візового діалогу з Вірменією за умови, що Вірменія продовжить забезпечувати сталий прогрес у повному виконанні УСОВ/УРО. Вони вітають прогрес, досягнутий у переговорах щодо укладення УСОВ/УРО з Білоруссю, а також на шляху до створення «Мобільного партнерства» ЄС – Білорусь. Учасники Саміту наголошують на важливості ефективного й повного використання інструменту «Мобільного партнерства» підписантами відповідних «партнерств», спираючись на наявний успішний досвід. Вони також вітають підсумки другого засідання міністрів юстиції та внутрішніх справ ініціативи «Східне партнерство», що відбулося 29 січня 2015 року в Ризі.
24. Учасники Саміту наголошують на важливій ролі, яку відіграють міжлюдські контакти у сферах освіти, досліджень, молоді та культури в підтримці цілей ініціативи «Східне партнерство». Вони вітають початок у 2014 році першого конкурсу програми «Еразмус+», який повністю відкритий для студентів, молоді та університетів Східноєвропейських партнерів, надаючи розширені можливості для співробітництва та мобільності. Учасники Саміту вітають приєднання Білорусі до Європейського простору вищої освіти та очікують звіту щодо її прогресу в імплементації дорожньої карти реформ системи вищої освіти, які необхідні для досягнення відповідності вимогам Болонського процесу. Учасники Саміту вітають асоціацію Республіки Молдова та України з Рамковою програмою з досліджень та інновацій «Горизонт 2020» та очікують завершення опрацювання угод про асоціацію з Вірменією та Грузією. Вони беруть до уваги підсумки 2-го Молодіжного форуму «СхП», який відбувся у Ризі 10-11 лютого з акцентом на працевлаштуванні молоді та міжсекторальному співробітництві у молодіжній сфері. Участь Грузії, Республіки Молдова та України в програмі «Творча Європа», а також започаткування на початку цього року другої фази Програми «СхП» «Культура» сприятимуть зміцненню культурного співробітництва у рамках «СхП». Учасники Саміту також беруть до уваги підписання та ратифікацію Азербайджаном Протоколу до Рамкової угоди щодо участі Азербайджану в програмах ЄС і очікують на набрання ним чинності як тільки будуть завершені внутрішні процедури ЄС. Учасники Саміту очікують на перші в історії Європейські ігри, які відбудуться в Азербайджані у червні.
25. Учасники Саміту знову підтверджують важливість, яку вони надають ролі більш відкритого суспільства у рамках ініціативи «Східне партнерство». Вони беруть до уваги результати Конференції громадянського суспільства, проведеної у Ризі 20-21 травня, та підтверджують, що і надалі надаватимуть підтримку Форуму громадянського суспільства та його національним платформам. Саміт заохочує більш тісне міжпарламентське співробітництво, діалог та сприяння обмінам у рамках Парламентської асамблеї «Євронест». Учасники Саміту також вітають подальші кроки Конференції місцевих і регіональних влад ініціативи «Східне партнерство» (СОRLEAP) щодо сприяння співробітництву на регіональному та міському рівнях урядування. Вони закликають Європейську Комісією забезпечити належну цілеспрямовану підтримку місцевим та регіональним владам для сприяння виконанню їхньої ролі у досягненні цілей та завдань ініціативи «Східне партнерство».
Ринкові можливості
26. Учасники Саміту вітають тіснішу співпрацю в рамках ініціативи «Східне партнерство» у сфері підтримки бізнесу та підприємництва. Вони погоджуються зміцнювати у подальшому бізнес-вимір ініціативи «Східне партнерство», зокрема через покращення бізнес-середовища та правової визначеності у Східноєвропейських партнерах на благо місцевих, регіональних та європейських малих і середніх підприємств. Вони беруть до уваги рекомендації Бізнес форуму, що відбувся у Ризі 21 травня у поєднанні з Самітом та вітають програми співробітництва ЄС, що підтримують розвиток малих та середніх підприємств у Східноєвропейських партнерах. З усіма трьома партнерами, з якими були укладені УА/ГВЗВТ, ЄС запровадив нову ініціативу, – Інструмент реалізації ГВЗВТ, з метою підтримки малих та середніх підприємств у використанні переваг УА/ГВЗВТ. Вони вітають участь Республіки Молдова у Програмі ЄС з підвищення конкурентоспроможності підприємств та малих і середніх підприємств (КОСМЕ) та очікують скорішого приєднання до неї України та Вірменії у майбутньому. Учасники Саміту очікують швидкого вступу Республіки Молдова до Регіональної конвенції з Пан-Євро-Середземноморських преференційних правил походження товарів та очікують майбутнього приєднання Грузії. Учасники Саміту підкреслюють важливість забезпечення функціонування ефективної системи транзиту товарів. У цьому контексті вони заохочують імплементацію системи Авторизованих економічних операторів. Вони також наголошують на важливості співробітництва та регуляторного зближення, де необхідно, у галузі сільського господарства та розвитку сільських територій, включаючи використання торговельних можливостей у цьому секторі у рамках ГВЗВТ.
27. Учасники Саміту визнають, що цифрова економіка є галуззю із ще не вичерпаним потенціалом як для ЄС, так і для партнерів. Вони вітають започаткування «E@P.CONNECT», який з’єднуватиме дослідницькі та академічні кола Східноєвропейських партнерів із загальноєвропейською дослідницькою та освітньою мережею «GEANT». Вони також привітали заснування «EaPeReg» – Мережі регуляторів електронної комунікації «СхП», а також завершення Дослідження щодо гармонізації цифрових ринків «СхП». Вони з нетерпінням очікують проведення першої Міністерської зустрічі ініціативи «Східне партнерство» з питань цифрової економіки, яка відбудеться наступного місяця, та запланованого створення Панелі з гармонізації цифрових ринків у другій половині цього року за ініціативи Білорусі та за підтримки деяких держав-членів ЄС.
Інтерконектори
28. Учасники Саміту підтверджують спільний інтерес у зміцненні енергетичної безпеки, стабільності та конкурентоспроможності, а також у підвищенні диверсифікації поставок. Вони підтверджують свій намір надалі поглиблювати двостороннє і багатостороннє співробітництво в сфері енергетики. Учасники підкреслюють необхідність забезпечення ефективно функціональних енергетичних ринків зі стабільною, прозорою, сприятливою для інвестицій нормативно-правовою базою, із забезпеченням верховенства права та, при необхідності, поступовою лібералізацією ринку з метою забезпечення основи для інвестицій. Вони сприятимуть недискримінаційній та відкритій політиці в сфері енергетичної безпеки, транспортування і постачання. Вони підкреслюють внесок, який енергоефективність та відновлювальні джерела енергії можуть зробити у підвищення безпеки постачань, та заохочують практичне співробітництво між ЄС і Східноєвропейськими партнерами у цьому контексті. Вони визнають прогрес, досягнутий щодо основних проектів енергетичної інфраструктури та покращення системи поєднань, уведених у дію з моменту проведення останнього Саміту, зокрема відкриття потужностей з реверсних поставок природного газу в Україну з Угорщини, Польщі та Словаччини, особливу роль Азербайджану, а також внесок інших, зокрема Грузії, у реалізацію Південного газового коридору і поточну роботу з розширення Південно-кавказького трубопроводу, Трансанатолійського газопроводу і Трансадріатичного газопроводу, відкриття газового інтерконектора Ясси-Унгени та підготовчу роботу щодо електричного інтерконектора Ісакча-Вулкенешти між Румунією та Республікою Молдова. Заінтересовані учасники підтверджують свою відданість орієнтованому на результат сприянню розвитку стратегічної інфраструктури, зокрема, що стосується Південного газового коридору. Учасники Саміту також заохочують і підтримують продовження розвитку газових та електричних інтерконекторів як усередині ЄС, так і між ЄС та його Східноєвропейськими партнерами, зокрема шляхом підписання стандартних угод про приєднання між операторами систем передачі енергії. Вони очікують на продовження підтримки ЄС у модернізації української газотранспортної системи як ключової частини європейської енергетичної мережі. Учасники беруть до відома прогрес, досягнутий у реформуванні енергетичного сектору в Україні та Республіці Молдова відповідно до енергетичного законодавства ЄС у рамках Енергетичного Співтовариства та відзначають важливість подальшої роботи і забезпечення імплементації в цій галузі. Вони підкреслюють важливість продовження підтримки ЄС у проведенні газових переговорів між Росією та Україною, які сприятимуть підтримці стабільного, достатнього і безперервного потоку газу в Європу, і роботу з розробки плану на випадок непередбачених обставин в енергетичній сфері. Учасники Саміту вітають цілі Енергетичного Союзу щодо забезпечення тіснішої інтеграції енергетичних ринків ЄС та Енергетичного Співтовариства. Вони також вітають прогрес у переговорах щодо приєднання Грузії до Енергетичного Співтовариства. Вони вітають роботу з включення членів Енергетичного Співтовариства до Робочої групи з будівництва газотранспортної мережі у центральній та південно-східній Європі та зацікавленість Азербайджану брати участь у цій групі в якості спостерігача. Вони вітають укладення Домовленості між Європейською Комісією та Білоруссю щодо механізму раннього попередження.
29. У сфері транспорту учасники Саміту підкреслюють важливість забезпечення більш безпечних і ефективних транспортних зв'язків між ЄС і Східноєвропейськими партнерами та підтримки покращення логістичних систем, зокрема морських магістралей, а також поглиблення співробітництва між залізничними коридорами. Вони чекають на подальшу роботу з оновлення та оптимізації переліку пріоритетних проектів і усунення інфраструктурних та не пов’язаних з інфраструктурою обмежень, щоб покращити транспортні сполучення між ЄС та його партнерами щодо транспортної мережі ініціативи «Східне партнерство» завдяки подальшим інвестиціям і поглибленому транскордонному транспортному співробітництву до наступного Саміту. Вони надають важливого значення покращенню зв'язків з Транс’європейською транспортною мережею з усіх видів транспортного сполучення. Учасники також вітають триваючу роботу по визначенню мережі внутрішніх водних шляхів ініціативи «Східне партнерство» та очікують на її включення до транспортній мережі ініціативи «Східне партнерство». Вони наголошують на важливості укладення Угоди між Україною та ЄС про Спільний авіаційний простір, як зазначається в Угоді про асоціацію, у найскоріший можливий термін у 2015 році. Вони очікують на початок переговорів між ЄС та Вірменією Угоди про Спільний авіаційний простір при найближчій нагоді. Вони вітають відновлення переговорів щодо Угоди між ЄС та Азербайджаном про Спільний авіаційний простір. Вони вітають імплементацію Угод між ЄС і Республікою Молдова та ЄС і Грузією про Спільний авіаційний простір.
30. Учасники Саміту очікують на наступний Саміт, який відбудеться у 2017 році для оцінки досягнутих результатів та визначення подальшого напряму руху Партнерства.