Минув рік після підписання Угоди про асоціацію
27 червня 2015 року минув рік від підписання Угод про асоціацію між ЄС та Грузією, Молдовою та Україною. Громадяни цих країн уже починають відчувати переваги від підписання угоди.
«Стало легше дихати. Ми маємо відчуття, що майбутнє в наших руках – попри всю трагедію та всі складнощі нинішньої ситуації», - говорить Володимир Єрмоленко, філософ та університетський викладач з України.
Цього тижня відзначається рік від моменту, коли ЄС підписав Угоди про асоціації з Грузією, Молдовою та Україною. Кожна Угода про асоціацію також включає в себе розділ про так звану «глибоку та всеосяжну зону вільної торгівлі», яка відкриває шлях для глибшої торгівлі з ЄС, наближуючи ці країни ближче до ЄС, ніж коли-небудь. Ближчі відносини Україна та ЄС дали Володимирові можливість спілкуватися з новою аудиторією, адже він почав виступати з лекціями в різних країнах Європи, а європейська преса публікує його статті.
Водночас ЄС надає підтримку його країні, яка стикається з серйозними проблемами. Однією з найбільших є продовження конфлікту у східних регіонах країни.
Угоди про асоціацію також допомогли Грузії, Молдові та Україні дістати доступ до найбільшого внутрішнього ринку світу, що об’єднує понад 500 мільйонів споживачів. Семен Золотко, фермер з Молдови, бачить вигоди для свого бізнесу: «Європейський ринок зараз відкритіший для нас, і ми можемо експортувати свою продукцію».
Експорт Молдови до ЄС минулого року виріс на 20%, і він зростає більше, ніж зовнішня торгівля Молдови в цілому (+8%). Коли частина російських ринків для молдовських товарів виявилася закритою, ЄС прийшов на допомогу та дозволив замінити втрачені російські ринки на європейські. «Аби попередити великі втрати у нас, ЄС прийшов нам на допомогу, дозволивши постачати 80 тон яблук до державних інституцій, наприклад притулків для дітей-сиріт».
Так само, протягом шести місяців після підписання Угоди про асоціацію, на 12% виріс експорт Грузії до ЄС. Підприємець Реваз Джанелідзе із Цхалтубо експортує на європейські ринки свіжі трави з Грузії. «Ми хочемо мати стелажі з нашою продукцією в усіх європейських супермаркетах», - говорить він, показуючи на стелажі зі своїми товарами. Угода про асоціацію дає йому можливість використати потенціал ринків ЄС, на яких живуть понад 500 мільйонів споживачів.
Малі та середні підприємства, на кшталт тих, якими займається Семен чи Реваз, часто стикаються зі складнощами, пов’язаними з потребою відповідати стандартам ЄС, що є вимогою для імпорту до Євросоюзу. ЄС надав грантову підтримку, яка здатна привабити 2 мільярди євро нових інвестицій, аби надати малим та середнім підприємствам Грузії, Молдови та України можливість відповідати європейським стандартам на продукцію.
Приєднуйтеся до кампанії #1YearTogether, на Фейсбуку та Твітері. У рамках цієї кампанії ви можете розказати чи дізнатися про інші історії.