Система практичних заходів з адаптації студентів університету
Важливим напрямом розробки педагогічних моделей адаптації є дослідження теоретичного і практичного досвіду роботи інституту кураторів – головної організаційно-виховної системи успішності процесу адаптації студентів до процесу навчання.
Враховуючи те, що успішність навчання та виховання студентів залежить від процесу та результату соціально-психологічної адаптації студентів на основі дослідження сучасних психологічних і педагогічних підходів до проблеми адаптації студентів, теоретично розробляється і практично реалізовується Система роботи куратора з адаптації студентів академічної групи в умовах діяльності ЗУНУ. Вона містить в собі відповідні складові (інформаційна складова, розробка і впровадження системи практичних заходів з адаптації студентів та моніторинг процесу і результату адаптації).
Інформаційна складова
Для розробки куратором ефективної системи заходів з адаптації першокурсників йому необхідно мати відповідну інформацію. Вона допоможе прогнозувати і передбачати можливість виникнення адаптаційних проблем у студентів 1-го курсу:
невизначеність мотивації вибору професії;
невідповідність обсягу і рівню знань, умінь і навичок абітурієнтів вимогам освітнього процесу;
недостатність психологічної підготовки;
невміння здійснювати психологічну саморегуляцію поведінки і діяльності у нових умовах;
відсутність навичок самостійної роботи;
вихідний стан здоров’я і тип нервової системи;
індивідуально-особистісні властивості психіки.
Для отримання відповідної інформації про студентів куратор може використовувати такі джерела:
ознайомлення з особовою справою студента;
проведення анкетувань, тестувань;
тренінгові (ігрові) форми роботи з групою (можливо за участю спеціаліста-психолога);
індивідуальне спілкування зі студентами;
спілкування з викладачами, батьками студента та ін.
Розробка і впровадження системи заходів з адаптації студентів
Розробка куратором системи заходів з адаптації студентів базується на відповідних складових (або напрямах) соціально-психологічної адаптації: професійній, соціальній, біологічній і психологічній.
Професійна адаптація:
ознайомлення першокурсників зі змістом, перспективами обраної ними професії;
допомога у адаптації до вимог навчального процесу.
Соціальна адаптація:
адаптація індивіда до умов групи, всього студентського колективу;
створення у студентській групі здорової морально-психологічної атмосфери;
ознайомлення студентів з нормативно-правовими вимогами перебування у ЗВО;
адаптація студентів до морального та культурного середовища ЗВО;
адаптація студентів до умов проживання у гуртожитку.
Біологічна адаптація:
врахування в процесі навчально-виховної роботи стану здоров’я та психологічних властивостей особистості;
залучення студентів до занять фізкультурою і спортом;
піклування куратора про створення санітарно-гігієнічних умов навчально-виховного процесу;
допомога та поради студентам із організації побуту, харчування, відпочинку та оздоровлення й ін.
Психологічна адаптація:
вивчення довузівських передумов адаптації студентів першого курсу (психологічні властивості, рівень моральної та психологічної культури, рівень знань тощо) та врахування їх в процесі навчально-виховної роботи;
врахування характерологічних особливостей і якостей особистості в навчально-виховному процесі;
заходи корекції процесу адаптації студентів до умов вищого навчального закладу;
заходи, спрямовані на розвиток психологічної культури студента;
заходи формування самосвідомості індивіда та ін.
Моніторинг процесу та результатів адаптації
Моніторинг адаптації студентів містить в собі такі напрямки:
соціологічні та психологічні дослідження різних аспектів адаптації студентів;
успішність студентів академгрупи;
відвідування студентами занять;
дотримання студентами Правил внутрішнього розпорядку ЗВО та чинного законодавства України;
участь студентів у наукових, культурних, спортивних та громадських заходах й ін.
Засоби моніторингу:
проведення анкетувань та тестувань;
індивідуальне спілкування зі студентами;
спілкування з батьками студентів;
спілкування з викладачами та ін.
Організаційними формами адаптаційної роботи куратора є:
кураторські години;
загальнофакультетські кураторські години;
збори студентів групи;
збори студентів, які проживають у гуртожитку;
участь студентів у наукових, культурних, спортивних та громадських заходах;
організація тематичних вечорів, зустрічей, екскурсій, походів в театри, кінотеатри;
співпраця зі психологічною службою у розробці і впровадженні соціально-психологічних засобів формування й корекції адаптовності студентів.
індивідуальна робота зі студентами та ін.
На основі вищевикладеної системи кураторами складається та реалізується “План роботи куратора з адаптації студентів академічної групи до умов ЗУНУ”.